przemysłowe techniki zadruku

Nadruki na płytach CD, DVD wykonywane są bezpośrednio na powierzchni płyty profesjonalnymi metodami przemysłowymi - offsetowe, sitodruk. Nadruk na płytach wygląda dokładnie tak jak płyty występujące w masowych produkcjach. Dodatkowo oferujemy nadruki cyfrowe UV wykonywane bezpośrednio na płytach.

Nadruk cyfrowy UV, tak samo jak nadruk offsetowy i sitodrukowy jest odporny na światło i wodę dzięki czemu mamy gwarancję wysokiej jakości.

Płyta z nadrukiem to wizytówka Twojej firmy, dlatego też nie wykonujemy naklejek na płyty oraz nadruków sposobami domowymi (np. na drukarkach atramentowych).


Rodzaje nadruków na płytach


W naszej ofercie znajdują się nadruki metodami przemysłowymi, dzięki czemu płyta będzie wyglądała profesjonalnie.

Każda technika druku - pozwala uzyskać nadruk odporny na wilgoć, słońce, itp. Przy nadrukach metodami przemysłowymi nie ma potrzeby stosowania dodatkowych zabezpieczeń powierzchni nadruku.

Poniżej znajdziesz także opisane zalety i wady każdej ze stosowanych metod druku na płytach. Przygotowując projekt do nadruku zapoznaj się także z informacjami zawartymi w zakładce Jak przygotować projekt oraz Uwagi dodatkowe


Nadruki offsetowe
nadruki na płytach

Nadruk offsetowy to zaawansowane rozwiązania technologiczne pozwalające na nadruk z fotograficzną jakością. Efekt zaskoczy najbardziej wymagającego Klienta. Nadruki offsetowe na płytach są najlepszą metodą przy druku skomplikowanych projektów zawierających zdjęcia, szkice, drobne elementy.

Stosowana w offsecie wysoka liniatura druku oraz mały, praktycznie niezauważalny raster sprawiają, że nawet drobne szczegóły mogą zostać dokładnie odwzorowane.

Druk offsetowy wykonywany jest standardowo w 5 kolorach: biały podkład drukowany sitem i na niego drukowane offsetem pełny kolor CMYK; opcjonalnie istnieje możliwość drukowania dodatkowego 6 koloru sitem (np. dodatkowy kolor Pantone) - cały proces druku odbywa się w jednym przejściu przez maszynę, nadrukowana płyty bezpośrednio po wyjściu z maszyny nadaje się do użytku, nadruk jest nieścieralny, wodoodporny, zabezpieczony i nie klei się.

Na płytach wykorzystywana jest technika tzw. "suchego offsetu" (czyli mokra farba na mokrą farbę - suszenie po przejściu wszystkich stacji na maszynie drukującej). Z tego względu nadruk offsetowy nie jest polecany przy dużych jednolitych aplach, które zdecydowanie lepiej wychodzą drukowane jako dodatkowy 6 kolor Pantone przy druku offsetowym (opcja dodatkowo płatna) lub w technice druku sitodrukowego z kolorów Pantone lub w technice druku cyfrowego UV (druk full kolor CMYK). W druku offsetowym na płytach może wystąpić efekt tzw."pływania koloru", czyli płyty z różnych etapów produkcji mogą się nieznacznie różnić kolorystycznie między sobą, a w przypadku dużych kolorowych apli mogą nie być one jednolite.


Nadruki sitodrukowe
nadruki na płytach

Jeszcze kilkanaście lat temu nadruki sitodrukowe były stosowane do wszystkich przemysłowo produkowanych płyt CD i DVD. Wraz z upowszechnieniem się nadruków offsetowych, technika wysokorozdzielczego wielokolorowego sitodruku stosowana jest praktycznie tylko do druku projektów w kolorach Pantone.

Standardowo nadruk sitodrukowy jest wykonywany do 5 kolorów (5 kolorów Pantone na srebrze płyty lub biały podkład + 4 kolory Pantone). Przy projektowaniu wykorzystuje się kolory z palety Pantone C - w 100% kryciu. W ten sposób omija się największą wadę sitodruku, gdy przy niepełnym kryciu powstaje raster, w przypadku 100% krycia nadruk jest idealnie gładki, a wysokorozdzielczy charakter sitodruku wykorzystywanego przy płytach pozwala na druk nawet drobnych elementów, liter, itp.

Nadruki sitodrukowe wykonywane są przy użyciu farb utwardzanych promieniami UV, co daje gwarancję wysokiej jakości oraz trwałości nadruku i koloru.

Ze względu na koszt przygotowalni do druku - nadruk sitodrukowy jest najatrakcyjniejszy cenowo przy wysokich nakładach.


Nadruki cyfrowe UV
nadruki na płytach

Nadruk cyfrowy jest opłacalny przy produkcjach od 10 do 500 szt., przede wszystkim ze względu na szybki i tani proces przygotowalni do druku. Dzieki temu jest to też nadruk, który można wykonać w bardzo krótkim czasie.

Druk odbywa się bezpośrednio na płycie, w czasie druku jest od razu utwardzany promieniami UV, co daje w efekcie trwały i odporny na warunki atmosferyczne produkt bezpośrednio po zadruku.

Nadruk wykonywany jest w kolorystyce biały podkład (drukowany sitem) + CMYK (druk UV). Nadruk cyfrowy łączy w sobie zalety druku sitodrukowego (możliwość uzyskania bardziej wyrazistych, lekko błyszczących nadruków) z zaletami offsetu (dobre odwzorowanie szczegółów, mały raster).

Jakość nadruku cyfrowego jest bardzo zbliżona do płyt drukowanych w technice offsetowej. Niewątpliwą zaletą nadruków cyfrowych jest ich powtarzalność - zarówno w jednej produkcji, jak i w przypadku wznowień.

Przy technice druku UV nie ma możliwości stosowania kolorów Pantone (taki kolor należy konwertować do CMYK-a i drukować z pełnego koloru) oraz stosować wybrań w białym podkładzie, aby pozostały niezadrukowane elementy w kolorze srebra płyty (jest taka możliwość stosując nadruk offsetowy oraz sitodrukowy).

Przygotowanie projektu na potrzeby nadruku cyfrowego jest stosunkowo proste - nie ma żadnych ograniczeń jak w przypadku sitodruku, wystarczy wykonać projekt tak jak do zwykłego druku.


Inne metody

NIE oferujemy naklejek, ani nadruków realizowanych domowymi metodami (w tym nadruków atramentowych).

Cennik - płyty CD, DVD, Blu-Ray z nadrukiem

Najczęściej płyty z nadrukiem wykonuje się w dwóch przypadkach: przy produkcjach niskonakładowych oraz przy wyższych nakładach płyt stosowanych do samodzielnego zapisu (np. badania USG, rezonans, itp.)

Podane ceny zawierają koszt płyty łącznie z nadrukiem.


Pobierz cenniki:

wersja prosta - zawiera płyty z nadrukiem, kopiowanie, tłoczenie, oraz najczęściej realizowane wersje opakowań

wersja pełna - zawiera wszystkie produkty i usługi związane z płytami dostępne w naszej ofercie


Łatwe zamawianie

po naciśnięciu na ikonkę przy danym nakładzie - znajdziesz się na stronie gdzie zamówisz produkt (w opcjach wybierz rodzaj uszlachetnienia i ewentualne usługi dodatkowe).


Cennik - płyty CD z nadrukiem

nakład płyta CD
druk cyfr.
płyta CD
druk offs.
płyta CD
druk sito
kopia
płyt CD
10 4,00 zł ---
25 3,00 zł --0,80 zł
50 2,40 zł --0,50 zł
100 1,95 zł 2,55 zł 4,40 zł 0,40 zł
200 1,70 zł 1,95 zł 2,80 zł 0,35 zł
300 1,60 zł 1,75 zł 2,10 zł 0,33 zł
400 1,50 zł 1,55 zł 1,80 zł 0,30 zł
500 1,40 zł 1,40 zł 1,55 zł 0,28 zł
1000 1,25 zł 1,10 zł 1,20 zł 0,24 zł
2000 -1,00 zł 1,05 zł 0,20 zł
3000 -0,95 zł 1,00 zł 0,18 zł

Podane ceny nie zawierają podatku VAT. Podane ceny zawierają koszt płyty CD wraz z nadrukiem. Ostatnia kolumna zawiera opcjonalną usługę kopiowania.


Cennik - płyty DVD z nadrukiem

nakład płyta DVD
druk cyfr.
płyta DVD
druk offs.
płyta DVD
druk sito
płyta DVD
kopiowanie
10 4,20 zł ---
25 3,20 zł --1,00 zł
50 2,60 zł --0,70 zł
100 2,15 zł 2,75 zł 4,40 zł 0,60 zł
200 1,90 zł 2,15 zł 2,80 zł 0,55 zł
300 1,80 zł 1,95 zł 2,10 zł 0,52 zł
400 1,70 zł 1,75 zł 1,80 zł 0,50 zł
500 1,60 zł 1,60 zł 1,55 zł 0,48 zł
1000 1,40 zł 1,30 zł 1,20 zł 0,44 zł
2000 -1,20 zł 1,05 zł 0,38 zł
3000 -1,15 zł 1,00 zł 0,35 zł

Podane ceny nie zawierają podatku VAT. Podane ceny zawierają koszt płyty DVD wraz z nadrukiem. Ostatnia kolumna zawiera opcjonalną usługę kopiowania.


Cennik - płyty Blu-Ray z nadrukiem

nakład płyta BD
druk cyfr.
płyta BD
druk offs.
płyta BD
druk sito
10 5,00 zł --
25 4,00 zł --
50 3,40 zł --
100 2,95 zł 4,55 zł6,40 zł
200 2,70 zł 3,95 zł3,00 zł
300 2,60 zł 3,75 zł2,30 zł
400 2,50 zł 3,55 zł2,00 zł
500 2,40 zł 3,40 zł1,75 zł
1000 2,25 zł 3,10 zł1,40 zł
2000 -3,00 zł1,25 zł
3000 -2,95 zł1,20 zł

Podane ceny nie zawierają podatku VAT. Podane ceny zawierają koszt płyty Blu-Ray 25 GB wraz z nadrukiem. Ostatnia kolumna zawiera opcjonalną usługę kopiowania.

Jak przygotować projekt graficzny

Jeżeli przygotowujesz projekt do nadruku na płycie lub projekt do druku okładek, opakowań - prosimy zapoznać się ze specyfikacjami technicznymi. Poniżej dodatkowo kilka informacji na temat przygotowania materiałów i najczęściej popełnianych błędów. Zobacz także zakładkę Uwagi dodatkowe, gdzie również znajdziesz dużo ważnych wskazówek.


Pamiętaj ! Nie zawsze projekt ładnie wyglądający na monitorze komputera, będzie równie atrakcyjny po wydrukowaniu. Uwaga dotyczy wszystkich przygotowywanych projektów - ulotek, wizytówek, bannerów (także nadruków na płytach oraz druku okładek, wkładek, kopert). Jak uniknąć najczęściej popełnianych błędów będziesz wiedział zapoznając się z poniższymi uwagami.


Od czego zacząć

Zastanawiając się od czego zależy efekt końcowy - czyli gotowa płyta z nadrukiem, czy gotowe opakowanie - należy zdawać sobie sprawę, że bardzo dużą rolę odgrywają właściwe przygotowanie projektu do druku oraz wybranie właściwej techniki druku (w przypadku płyt). Jeżeli poznasz szczegóły dotyczące nadruków offsetowych, sitodrukowych, cyfrowych UV - będziesz posiadał część wiedzy, którą metodę warto wykorzystać w swoim projekcie lub tak dostosować projekt, aby idealnie wykorzystać wszystkie zalety jednej wybranej metody druku.

Jeżeli jeszcze nie zapoznałeś się z krótkim opisem dotyczącym technik druku na płytach - wróć do zakładki Rodzaje nadruków.


Nadruk na płytach w CMYK-u czy w Pantonie?
nadruki - cmyk czy Pantone

Jeżeli zamierzasz, aby nadruk na płycie zawierał pełnokolorowe zdjęcia - projekt powinien zostać przygotowany w CMYK-u - wówczas musisz wybrać rodzaj nadruku na płycie offsetowy lub cyfrowy UV.

W przypadku jeżeli zależy na wiernym odwzorowaniu kolorystyki, a znak graficzny posiada ściśle określone kolory Pantone - najlepiej wybrać nadruk sitodrukowy w kolorach Pantone (przy Pantonach stosuj kolory z palety Pantone C) lub zastosować dodatkowy 6. kolor przy druku offsetowym (druk odbywa się wówczas jako biały podkład + CMYK + Pantone). Pamiętaj jednak, że dodatkowy kolor to dodatkowy koszt. Zawsze jeśli jest to możliwe, przy nadruku offsetowym stosuj zamianę kolorów Pantone na CMYK.

W przypadku druku cyfrowego UV nie ma możliwości stosowania farb Pantone - wszystkie kolory Pantone musza zostać zamienione na CMYK. Należy pamiętać, że odpowiedniki niektórych kolorów Pantone, w modelu CMYK, mogą nieznacznie się różnić. W przypadku stosowania metalizowanych kolorów Pantone - realizacja może nie być możliwa przy niższych nakładach, koszt druku kalkulowany jest indywidualnie.

Pamiętaj ! kolorystyka CMYK oraz Pantone to jedyne dopuszczalne przestrzenie kolorystyczne w profesjonalnej poligrafii. Przygotowując do druku - nie stosuj kolorystyki RGB. Projekt zapisany w RGB jest automatycznie konwertowany do CMYK-a, a w związku z tym, że przestrzeń kolorystyczna RGB jest znacznie szersza niż przestrzeń kolorystyczna CMYK - część kolorów może się zmienić (część kolorów RGB nie ma odpowiednik a w CMYK i programy komputerowe podczas konwertowania dopasowują najbliższy dostępny kolor CMYK). Dlatego zamianę RGB na CMYK najlepiej wykonać we własnym zakresie mając nad nią pełną kontrolę.

Jeszcze warto zwrócić uwagę na jeden bardzo istotny aspekt. Osoba projektująca z reguły korzysta ze wzorników Pantone wydrukowanych na papierze. Ten sam kolor Pantone na różnych podłożach może mieć inny kolor. Proszę porównać dowolny numer Pantone wydrukowany we wzorniku Pantone C, Pantone M, Pantone U - są wyraźne różnice. W przypadku płyt mamy do czynienia z zupełnie innym podłożem - plastikiem, dodatkowo albo korzystamy z białego podkładu, albo drukujemy na srebrnej powierzchni. Kolory Pantone w sitodruku na płytach mogą nieznacznie odbiegać od wzorników drukowanych na papierze.


Biały podkład na płycie
biały podkład na płycie

Proszę pamiętać, że powierzchnia płyty przeznaczona pod nadruk jest srebrna. Aby wiernie odwzorować kolory zdjęcia należy najpierw płytę zadrukować podkładem w kolorze białym. Jeżeli podkład ma być jednolity i projekt jest wykonywany w oparciu o nasze specyfikacje techniczne - nie musisz dostarczać oddzielnego pliku z zaznaczeniem powierzchni białej apli.

Dostępne standardowe podkłady są zgodne z wielkością zadruku na płytach podanych w specyfikacjach technicznych.

Dopuszczalne jest także stosowanie indywidualnego podkładu, który umożliwia uzyskanie dodatkowego koloru (srebra płyty). Jest to dostępne przy druku offsetowym (opcja dodatkowo płatna) oraz przy druku sitodrukowym (nie jest związana z dopłatą o ile mieści się razem z drukowanymi kolorami Pantone w ilości kolorów 5). Decydując się na indywidualny biały podkład - przygotuj oddzielny plik do druku biała farbą - kolorem czarnym zaznacz miejsca, które mają być drukowane białą farbą, pozostałe w projekcie białe elementy - w efekcie finalnym będą srebrnymi elementami na płycie. Co ważne - miejsca gdzie kolor CMYK lub Pantone jest drukowany na indywidualnym białym tle - muszą być przygotowane w sposób bardzo precyzyjny - biały kolor musi być mniejszy od CMYK lub Pantone o 0,1 mm, inaczej może nastąpić świecenie białego koloru spod zadruku kolorowego.

W druku cyfrowym UV biały indywidualny podkład nie jest możliwy (wszystkie prace realizowane sią na standardowym białym podkładzie). Na specjalne życzenie możemy wydrukować w technice druku cyfrowego UV bezpośrednio na srebrze płyty.

Bez podkładu - przy nadrukach w kolorach Pantone sporadycznie rezygnuje się z białego podkładu (np. oszczędność kosztów - druk dwóch kolorów zamiast trzech). Pamiętaj, że niektóre farby Pantone są lekko transparentne, co oznacza, że będzie przez nie delikatnie przebijało srebro płyty, co jednocześnie minimalnie zmieni kolorystykę użytego Pantonu.

W przypadku druku offsetowego oraz cyfrowego z CMYK-a nie jest zalecane rezygnowanie z podkładu. Efekt finalny jest trudny do przewidzenia, w niektórych przypadkach może być bardzo oryginalny, ciekawy; jednak w większości przypadków zupełnie odbiega od oczekiwań projektanta.


Kolorystyka na monitorze, kolorystyka w druku
kolorystyka na monitorze, a w druku

Mogłoby się wydawać, że rozwój technologiczny, pojawiające się coraz nowsze monitory, zapewnienia ich producentów o najwyższych parametrach, dodatkowe systemy "poprawiające" to co jest wyświetlane na ekranie są gwarancją wierności kolorystycznej.

Mogłoby ... ale jest to jedna z największych bolączek poligrafii. Dotyczy to przede wszystkim wszechobecnych płaskich monitorów LCD oraz wyświetlaczy w komputerach przenośnych, które produkowane są przy wykorzystaniu matryc typu TN (często bardzo słabej jakości). Wyświetlają one obraz znacznie gorzej odwzorowujący kolory (patrząc od strony poligraficznej) niż zdecydowanie droższe monitory oparte na matrycach PVA, S-PVA.

Pamiętaj ! - to co widać na monitorze wcale nie musi być tym, co jest w przygotowanym materiale do druku. Ten sam projekt oglądany na różnych monitorach może wyglądać inaczej, nawet ten sam projekt oglądany na tym samym komputerze przy wykorzystaniu różnych programów może być wyświetlany inaczej.

Kalibracja również nie jest idealnym rozwiązaniem dla uzyskania poprawności kolorystycznej. Monitory słabej jakości (także większość wyświetlaczy w laptopach) nawet po przeprowadzeniu kalibracji nie są w stanie wyświetlić poprawnych kolorów uzyskiwanych w druku. Sens korzystania z profesjonalnych kalibratorów (m.in produkowanych przez X-Rite) jest przy zaawansowanych monitorach LCD z równomiernym podświetleniem matrycy z tzw. grupy monitorów graficznych można do nich zaliczyć droższe modele produkowane m.in. przez Eizo, Nec, LaCie). Dodatkowo proces kalibracji powinien być powtarzany co najmniej co kilka tygodni, a znane są przypadku kalibracji monitorów co 3-4 dni.

Czy w takim razi poprawnie skalibrowany drogi monitor graficzny jest gwarancją, że to co widzimy to samo będzie w druku? Nie do końca - z pewnością efekt będzie bardziej zbliżony do druku niż w przypadku tanich monitorów i praktycznie wszystkich laptopów, ale ... na wygląd projektu na monitorze mają także wpływ inne czynniki - rozgrzania matrycy (przykładowo kalibracji nie powinno się wykonywać wcześniej niż po pół godzinie pracy monitora), oświetlenie miejsca pracy, refleksy światła, a nawet wystrój wnętrza (dlatego w profesjonalnych studiach graficznych często spotykamy szarości).

Jeżeli nie jesteś pewien kolorystyki projektu, najbezpieczniej jest wykonać próbę kolorystyczną, zwaną także cromalinem. Ważne, aby był on wykonany z projektu dostarczonego do druku. Nie jest dopuszczalne dostarczenie wzorca z innego wydruku, wzorca w postaci np. ulotki (nawet jeśli była drukowana z podobnego projektu).

I w przypadku wydruków próbnych najbardziej zbliżony do realiów będzie stary sprawdzony analogowy cromalin lub matchprint. Są one wykonywane z klisz, dzięki temu drukarz może stosunkowo łatwo "dopasować" się do efekty na wydruku próbnym. Zdecydowanie taniej, łatwiej i szybciej jest wykonać cyfrowy wydruk próbny. Niby posiadają one certyfikaty zgodności z analogowym, ale prawda jest taka, że drukarz mający do dyspozycji 4 farby może mieć ciężko dorównać wydrukowi, który był realizowany przy użyciu 8 czy 12 kolorów.

Nasi graficy otrzymując projekt i przygotowując podgląd do akceptacji nie ingerują w kolorystykę, chyba że projekt jest dostarczony w RGB a druk odbywa się z CMYK-a, wówczas dokonywana jest automatyczna konwersja między profilami kolorystycznymi, której efekt nie zawsze może być zgodny z oczekiwaniami zamawiającego. Dlatego zawsze dostarczaj do druku plik zapisany w CMYK-u. Najlepiej nie osadzaj w pliku dodatkowych profili kolorystycznych - jeżeli koniecznie chcesz to zrobić użyj Coated Fogra 27 (ISO 12647-2:2004)


Zdjęcia, bitmapy
automatyczna konwersja RGB - CMYK

Wszystkie wykorzystane w projekcie bitmapy powinny być w kolorystyce CMYK, o rozdzielczości 300 dpi (lub 600 dpi jeśli zawierają istotne drobne elementy). Jeżeli cały projekt dostarczasz w postaci bitmapy - np. *.tif - i projekt zawiera np. drobne czcionki zapisz go w rozdzielczości 600 dpi.

Szczególnie uważaj w przypadku zdjęć lub bitmap w kolorystyce szarej - przeczytaj część Kolorystyka na monitorze, kolorystyka w druku - niewłaściwe ustawienie kolorów, może skutkować powstaniem szarości o zabarwieniu jednym z kolorów (np. lekko zaniebieszczony lub z małą dominacją magenty).

Dostarczenie zdjęć zapisanych w RGB jest jednym z najczęściej popełnianych błędów. Tak przygotowany plik jest przez nas automatycznie konwertowany na CMYK - kolory nie ulegają istotnym zmianom, ale podczas konwersji może zmienić się tonacja kolorystyczna. Największe zmiany dotyczą odcienia niebieskich i granatowych kolorów, z których może powstać kolor fioletowy. Najlepiej dokonaj samodzielnie konwersję - będziesz miał pełna kontrolę nad kolorystyką, będziesz mógł popracować nad kolorem, którego oczekujesz za pomocą poziomów, krzywych, itd. w programie graficznym.

Przykład automatycznej konwersji na zdjęciu. Jak widać kolory jaskrawobłękitne zostały przekształcone ww lekko fioletowy odcień.

Stosuj pliki w formacie *.tif (zalecane jest stosowanie podczas zapisu bezstratnej kompresji LZW - nie wpływa ona na jakość pliku a zdecydowanie zmniejsza jego wielkość). Staraj się unikać formatów *.jpg oraz *.gif, które są formatami stratnymi i zawierają znacznie mniej danych w porównaniu z zapisem w formacie *.tif.


Znaki graficzne, teksty, linie
linie teksty

Zalecane jest aby teksty (szczególnie drobne), loga były wprowadzane w projekt w formacie wektorowym (np. całe tło jako bitmapa, napisy i loga nałożone na niej - idealne programy do tego to np. Corel, Illustrator, Indesign) - dzięki temu uzyskasz ostre krawędzie oraz czytelne napisy.

Nie stosuj czcionek mniejszej wielkości lub cieńszych kresek niż podane zostały w specyfikacji technicznej (nie jest także argumentem, że przy poprzedniej pracy były mniejsze czcionki i zostały wydrukowane poprawnie) - należy mieć także na uwadze, że zbyt drobne napisy nie są czytelne dla osób z wadami wzroku.

W projektach zalecamy nie stosować tzw. "lekkich fontów" w małych rozmiarach, gdyż może to prowadzić do zacierania się szczegółów.

Drobny czarny tekst - jeśli ma być poprawnie wydrukowany - zalecamy zrobić ze 100% koloru czarnego z włączoną opcją nadrukowania na tło. Nie stosuj drobnych tekstów zbudowanych z pełnego CMYK-a, przy minimalnym błędzie w pasowaniu taki tekst może stać się mało czytelny.


Spady, zaznaczenie obrysu
obrys w projekcie

Przy projektowaniu okładek, kopert, digipacków, wkładek, itd. konieczne jest zastosowanie spadów 3 mm.

Wielkość projektu łącznie ze spadami musi odpowiadać wielkości podanej w specyfikacjach.

Prosimy nie wprowadzać w projekt obrysu płyty/okładki, ani przycinać projektów przygotowanych do druku poligrafii, do kształtu koperty, okładki, itp. Przygotowując projekt np. do druku koperty nie należy dostarczać oddzielnie pierwszej i ostatniej strony, a gotowy zmontowany zgodnie ze specyfikacjami projekt całości. Zwróć przy okazji uwagę na rozkład stron - jest on opisany w specyfikacji. Szczególnie istotne jest to w przypadku digipacków oraz ecopacków, gdzie niektóre strony w przygotowanym pliku muszą być odwrócone o 180 stopni (po wydrukowaniu i wysztancowaniu będą wówczas poprawnie ułożone.

Nie zostawiaj w przesyłanym projekcie żadnych elementów, które w założeniu nie mają zostać wydrukowane.

Nie dodawaj żadnych paserów, linii zaznaczających cięcie, skali kolorystycznych. Otrzymany plik będzie montowany z innymi pracami i wszelkie dodatkowe elementy, zamiast ułatwić, utrudniają pracę. Źle dostarczony plik nie może być obsłużony automatycznie co może wydłużyć realizację produkcji.


Druk koloru czarnego
druk koloru czarnego

Kolor czarny drukowany w technice sitodrukowej nie wymaga dodatkowego podbijania innymi kolorami, posiada mocną, głęboką czerń.

W nadruku realizowanym w technice offsetowej stosowane są farby offsetowe, podczas druku jednolitych czarnych apli efektem jest ciemno szary kolor (podobnie jak w tradycyjnym druku offsetowym na papierze).

Rozwiązania są dwa: zalecamy albo podbić kolor czarny dodatkowymi składowymi w innych kolorach, np. po 40-60 procent cyanu, magenty oraz żółtego (najwięcej dodaj koloru, którego jest najwięcej w danym projekcie); albo duże powierzchnie czarne możesz wydrukować korzystając z dodatkowego koloru czarnego drukowanego w technice sitodrukowej - jest to opcja za dopłatą

W druku cyfrowym UV - czarne aple podbij innymi kolorami po ok. 55-75 procent.

Podbijając czarną aplę innymi kolorami nigdy nie stosuj wartości 100% C / 100% M / 100% Y / 100% K - taka mieszanka przekracza zakładane limity nafarbienia i może być kłopotliwa już na etapie ripowania plików (możliwa będzie zmiana kolorystyki) jak również później w czasie druku. Przyjmuje się, że suma wszystkich kolorów w danym punkcie nie powinna przekroczyć 280-320 procent (różne wartości - różne szkoły, ale wszyscy są zgodni, że nie może być to po 100% każdego koloru).

Czarne teksty należy wprowadzać w projekt z czystą czernią (100 procent czarnego bez domieszki innych farb) - dzięki temu tekst będzie ostry i czytelny. Stosowanie przy drobnym tekście czarnego zbudowanego z pełnego CMYK może zaszkodzić czytelności i może skutkować minimalnym rozjechaniem tekstu w czasie druku.

Drobne czarne elementy (np. czarne teksty) zalecamy aby były nadrukowywane na tło. Dzięki temu w przypadku minimalnego, dopuszczalnego przesunięcia w druku spod czarnych liter nie będzie widocznego białego tła.

Jeżeli projekt będzie drukowany cyfrowo nie ma konieczności zaznaczania opcji nadrukowania, natomiast czarną aplę należy podbić zgodnie z wcześniej podaną "receptą".


Kolorystyka płyty i opakowania
kolorystyka płyty i opakowania

Ta uwaga szczególnie dotyczy projektów z dużą aplą.

Zalecane jest takie przygotowanie projektu, aby tła np. koperty kartonowej, digipacka oraz płyty nie były w identycznym kolorze, który jest drukowany na dużej powierzchni płyty i opakowania.

Proszę pamiętać, że druk poligrafii odbywa się na papierze, płyta nadrukowywana jest na plastiku. Na każdym z tych podłoży stosowane są inne farby i inna technika druku. Każde z podłoży charakteryzują się różnymi parametrami wchłaniania.

Dodatkowo biały podkład na płycie ma inny odcień niż papier, kreda czy karton, na których drukowane są okładki lub opakowania.

Może to doprowadzić do różnic w kolorystyce.

Także kolory Pantone stosowane na papierze i płycie nieznacznie się od siebie różnią - jest to także widoczne we wzornikach kolorów Pantone - proszę sprawdzić te same kolory w paletach przygotowanych na różne podłoża - Pantone C, Pantone M, Pantone U.

Oczywiście różnica między płytą i opakowaniem jest trudniejsza do wychwycenia jeśli projekty nie są jednolite, a zawierają dużo elementów - zdjęcia, szkice, itp.


Efekty - cień, przezroczystość, przenikanie, itd.
efekty specjalne

Największe możliwości w stosowaniu efektów specjalnych dają programy do obsługi bitmap - np. Photoshop. Masz w nich największą kontrolę nad poszczególnymi efektami. Z drugiej strony efekty takie nie stanowią ryzyka podczas przygotowywania plików produkcyjnych czy ripowania pracy.

Inne programy w różny sposób podchodzą do stosowania cieni, przenikania, soczewek i innych efektów. Przykładowo wykorzystując efekt cienia w starszych wersjach Corela, zamiast miłego dla oka efektu, uzyskamy brzydki szary, sprawiający wrażenie wycięcia z tła - porównaj cienie na ilustracji obok.

Nie zalecamy natomiast stosowania cieniowania pod drobnymi tekstami, stają się one mało czytelne, mogą się nawet wydawać lekko nieostre.

Pamiętaj - nie każdy efekt ładnie wyglądający na monitorze równie ładnie będzie prezentował się w druku. Dodatkowo używanie zbyt dużej ilości efektów nie zawsze jest korzystne dla strony artystycznej projektu - jeden z głównych "złotych środków" przy wykonywaniu projektów to prostota (zwróć uwagę na większość reklam, projektów czasopism, książek).

Jeżeli mimo to efekty muszą pojawić się w projekcie i korzystasz z programów wektorowych, należy wszystkie cienie, przenikania, przezroczystości, itp. zrasteryzować, najlepiej całość tła zamienić na jedną bitmapę (kolorystyka CMYK, rozdzielczość 300 lub w przypadku istotnych drobnych elementów 600 dpi), a wszystkie teksty, loga, napisy, itp. wprowadzić w projekt nałożone na bitmapę. Sugerujemy zachować także projekt zawierający efekty we własnym archiwum, będzie to duże ułatwienie w przypadku konieczności wprowadzenia poprawek.


Wielkość projektu, format zapisu
wielkość projektu

Przygotuj projekt w skali 1:1 zgodnie z podanym w specyfikacji technicznej rozmiarze, który zawiera już potrzebne spady. Pod tym linkiem dostępne są także szablony zapisane w popularnych programach i do wykorzystania w Corelu, Illustratorze, Photoshopie, InDesignie i innych aplikacjach.

Nie pozostawiaj w przekazywanym do druku pliku zarysu szablony, nie dodawaj linii cięcia, skali kolorystycznych i innych elementów, które nie mają być drukowane.

Wszystkie teksty, logotypu, istotne elementy powinny być odsunięte od linii cięcia o min. 3 mm - czyli o 6 mm od krawędzi projektu licząc łącznie ze spadami. Tło natomiast musi płynnie wychodzić za linie cięcia aż do krawędzi pola zadruku.

Nie zalecamy stosowania w przypadku druku okładek, kopert, digipacków, itd. ozdobnych linii wokół projektu, np. odsuniętych od krawędzi o 2 mm - proszę pamiętać, że podczas cięcia dopuszczalne są minimalne przesunięcia papieru, co będzie skutkowało wyraźnienie niesymetrycznym ułożeniem takich elementów (przesunięcie np. o 0,5 mm spowoduje, że odstęp po jednej stronie będzie wynosił 1,5 mm, po drugiej 2,5 mm - optycznie jest to prawie dwa razy większa odległość). Może to wyglądać nieestetycznie.

W przypadku nadruku na płycie przygotuj kwadrat 12 x 12 cm bez zaznaczania, wybierania kształtu płyty. Tło musi wychodzić płynnie za obszar płyty - najlepiej do krawędzi kwadratu.

Ważne Zalecane formaty dostarczenia plików do druku:

  • *.pdf - fonty zamienione na krzywe, kolorystyka CMYK, bitmapy wykorzystane w pliku min. 300 dpi
  • *.tif - CMYK rozdzielczość 300 dpi (lub w przypadku istotnych drobnych elementów 600 dpi), spłaszczony do jednej warstwy, zalecane włączenie podczas zapisu kompresji LZW

w przypadku pytań dotyczących spraw związanych z rodzajami nadruku, specyfikacjami technicznymi prosimy o kontakt na adres mailowy: grafika@promedia.pl

Uwagi dodatkowe

Poniżej kilka dodatkowych uwag ułatwiających wybór rodzaju nadruku na płycie oraz przygotowania projektu graficznego


Nadruki w kolorach Pantone

Wybierz nadruk sitodrukowy z zastosowaniem określonych kolorów Pantone lub zastosuj w nadruku offsetowym dodatkowy kolor Pantone drukowany sitem. W nadruku offsetowym można próbować zbliżyć się do założonego koloru drukując z CMYK-a, jednak nie zawsze osiągnie się zadowalający efekt. Gdy kolor Pantone drukowany jest sitodrukiem - efekt jest zgodny z oczekiwaniami. Aczkolwiek zawsze należy brac poprawkę na rodzaj podłoża - wzorniki drukowane są na papierze, na plastiku dany kolor Pantone może się nieznacznie różnić.


Chcesz zamówić niski nakład płyt z nadrukiem

Wybierz pełnokolorowy druk cyfrowy UV - jest on realizowany już od 10 szt, a przy niskich nakładach ta technika jest zdecydowanie tańsza niż offset, czy sitodruk. Dodatkowo pamiętaj, że koszty przygotowalni i uruchomienia danej produkcji są ukryte w cenie płyty z nadrukiem - sprawdź, czy nie korzystniej będzie wykonać nadruk w nieco wyższym niż zakładałeś nakładzie (np. 200 szt. zamiast 150 szt.) - w niektórych przypadkach za zdecydowania więcej płyt zapłacisz niewiele więcej niż przy druku mniejszego nakładu.


Jeśli potrzebujesz od 1.000 szt. nagranych płyt

zamów tłoczenie - koszt całkowity produkcji płyt łącznie z wykonaniem matrycy do tłoczenia, wytłoczeniem materiału oraz nadrukiem pełnokolorowym na płycie będzie niższy niż płyta z nadrukiem bez nagrania - sprawdź szczegóły w cenniku


Jeśli zależy Ci na gładkim nadruku (bez widocznego rastra)

masz dwie możliwości:

  • wybierz nadruk offsetowy - ta technika pozwala nadrukować płytę z łagodnymi przejściami tonalnymi, gdzie raster jest praktycznie niewidoczny; nadruk offsetowy pozwala na druk z fotograficzną jakością;
  • lub wybierz nadruk sitodrukowy - w przypadku druku z kolorów Pantone w pełnym kryciu nadruk jest idealnie gładki i wszystkie elementy ostre i czytelne


Jeśli nadruk składa się z samych tekstów lub elementów wektorowych
  • Jeżeli jest białe tło i kolorowe litery, loga - wybierz dolwolną metodę zadruku - efekt będzie podobny
  • Jeżeli tło jest w jednolitym kolorze (innym niż biały) i na tym teksty logo - najlepsza metodą będzie sitodruk drukowany w kolorach Pantone

Jeśli nie wiesz jak przygotować projekt do nadruku

Jesteśmy w stanie bezpłatnie przygotować projekt do nadruku na płycie do złożonego zamówienia. Dzięki temu skorzystasz z doświadczenia grafików zajmujących się projektami do nadruku na płytę od 2.000 roku, a jednocześnie nic za to nie płacisz. Opcja dostępna dla produkcji od 300 szt.


Masz projekt i nie wiesz w jakiej technice uzyskasz najlepszy efekt

Zawsze możesz podesłać gotowy projekt, nasi graficy ocenią czy jest właściwie przygotowany oraz doradzą w jakiej technice powinien być drukowany. Prosimy o kontakt na adres mailowy: grafika@promedia.pl


Jeśli istotny jest krótki termin realizacji
  • wybierz cyfrowy UV - jeśli praca ma być zrealizowana w ciągu 1-3 dni (pamiętaj także że na czas realizacji wpływ ma również opakowanie - nie każdy rodzaj opakowania jesteśmy w stanie wykonać w tym samym krótkim czasie co płyty z nadrukiem - terminy realizacji możesz sprawdzić w cenniku)
  • lub wybierz inną technikę (realizacja 2-5 dni) - jeśli posiadasz już gotowy projekt nadruku na płycie, a prace nad ostatecznym kształtem prezentacji, katalogu, filmu jeszcze trwają - zamów płyty z nadrukiem offsetowym lub sitodrukowym i ich kopiowania. Materiał do kopiowania możemy otrzymać na 1 dzień przed wysyłką pracy, a nawet w szczególnych wypadkach jesteśmy w stanie skopiować materiał dostarczony w godzinach przedpołudniowych na serwer FTP, tak aby praca mogła być wysłana kurierem jeszcze tego samego dnia (w takiej sytuacji konieczne jest wcześniejsze ustalenie daty przekazania materiału do kopiowania).

Jeśli potrzebujesz płyt mini-CD / mini-DVD

Wybór jest mniejszy - wszystkie nadruki na mini CD / mini DVD wykonywane są metodą cyfrową UV lub sitodrukiem. Warto w takim przypadku tak przygotować projekt do nadruku, aby efekt końcowy był najlepszy. Dodatkowo należy brać pod uwagę zdecydowanie niższą powierzchnię przeznaczoną na nadruk niż na płytach standardowej wielkości.


Jeśli szukasz jeszcze innej metody

Można wykonać naklejki na płyty, jednak odradzamy ten sposób, ponieważ producenci napędów CD i DVD, jak również producenci odtwarzaczy stacjonarnych zabraniają stosowania płyt z naklejkami. Coraz wyższe prędkości czytników powodują, że każdy mikroskopijny pęcherzyk powietrza pod naklejką (nawet niewyczuwalny i niewidoczny) powoduje złe wyważenie płyty oraz niewskazane wibracje, czego skutkiem może być uszkodzeniem napędu i sprzętu.

Przy niskich nakładach można we własnym zakresie wykonać nadruki na płytach na domowych drukarkach atramentowych, jednak ich trwałość jest znacznie niższa niż płyt nadrukowanych metodami przemysłowymi, dodatkowo ostrość drobnych elementów w nadruku jest zdecydowanie niższa niż przy druku offsetowym, cyfrowym UV, czy nadruku sitodrukowym.