wyjątkowe możliwości

Druk białym, kryjącym kolorem pozwala na zadruk papierów ekologicznych, ciemnych papierów ozdobnych. Możemy drukować albo tylko korzystając z białej farby, albo łącząc druk białym z drukiem pełnokolorowym CMYK. Szczególnie to drugie rozwiązanie daje duże możliwości w projektowaniu opakowań, eleganckich zaproszeń, kart świątecznych, prestiżowych okładek na płyty, książki, itp.

Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia.

druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym druk białym

jak przygotować projekt graficzny?

Najważniejszym etapem w produkcji z wykorzystanie zadruku w kolorze białym jest projekt graficzny i świadomość osoby przygotowującej taki projekt na temat ograniczeń technologicznych w druku kolorem białym.

Przede wszystkim trzeba mieć świadomość, że biały + CMYK realizowany jest w dwóch przejściach - najpierw arkusze drukujemy białą farbą, a następnie w pełnym kolorze CMYK. Dlatego tak należy przygotować projekt graficzny, aby ewentualne przesunięcie druku pełnokolorowego CMYK względem białego koloru było niezauważalne dla użytkownika. Zakłada się, że ewentualne przesunięcie biały-CMYK powinno mieścić się w zakresie +/- 1 mm.

Kolorem białym możemy wydrukować nawet bardzo złożone grafiki, o różnym nasyceniu białej farby. Wszystko zależy od kreatywności grafika przygotowującego projekt.

Nie jest problemem sam wydruk nawet drobnych czcionek, czy cienkich linii, ale karton eko Kraftliner, czy papiery metalizowane oraz ozdobne mają zdecydowanie bardziej nieregularną powierzchnię od standardowych białych papierów. Ze względu na to nie zaleca się stosowanie elementów o szerokości poniżej 0,25 mm, może następować ich zanik.

Nie stosuje się np. białego poddruku pod drobnym tekstem, ale można zaprojektować, że tekst jest biały lub pod całym blokiem tekstowym jest położony biały kolor.
Jeżeli druk odbywa się na bardzo ciemnych papierach (czarne, granatowe, itp.), można zastosować nadlewanie koloru CMYK względem białego, gdzie elementy nadrukowywane pełnym kolorem są np. o 0,5 mm większe niż biały podkład.
Przy jasnych papierach - np. srebrnym metalizowanym biały podkład można pomniejszyć o ok. 0,5 mm względem CMYK.

Dostarcz 2 pliki

Do realizacji druku białym + CMYK musimy otrzymać 2 pliki w identycznym rozmiarze zgodnym ze specyfikacją danego produktu (bez żadnych dodatkowych paserów, skali kolorystycznych, zaznaczonych linii szablonów, itp.):

  • plik do druku kolorem białym - plik w skali szarości - elementy czarne będą wydrukowane białą farbą w pełnym nasyceniu, elementy szare będą drukowane białą farbą w mniejszym nasyceniu (ale należy pamiętać, że odcienie poniżej 30% w druku będą znacznie jaśniejsze niż w projekcie aż do ich zaniku, a elementy o nasyceniu ponad 80% w druku wychodzić prawie jak ze 100% nasyceniem. Nie jest też wskazane wykonywanie jednolitych, gładkich przejść tonalnych w kolorze białym. Ze względu na strukturę papieru oraz inne zachowanie białej farby niż pozostałych kolorów - takie przejście może nie być jednolite,
  • plik do druku CMYK - przygotowany standardowo.

Pliki mogą być dostarczone w jednym z dwóch formatów: PDF lub TIF (spłaszczone do jednej warstwy, kolorystyka CMYK, rozdzielczość 300 lub 600 dpi, kompresja LZW).


kiedy stosować biały podkład, a kiedy nie

Na niektórych papierach można rozważyć czy stosować biały podkład, czy też nie. Często np. przy papierze eko Kraftliner nie stosuje się białego podkładu, ma to zresztą swój charakter. Natomiast dokonując takiego wyboru należy mieć świadomość, że to co widzimy na monitorze i to co będzie widoczne na produkcie finalnym będzie się różniło.

Bez białego podkładu zdecydowanie najlepiej wychodzą projekty w ciemnych nasyconych kolorach (czarny, niebieski, granatowy, zielony, czerwony, bordowy, fioletowy, itp.). W przypadku jasnych, pastelowych odcieni, efekt będzie zupełnie inny, te elementy będą mniej widoczne oraz będą miały mocno zmienioną kolorystykę.

Poniżej próba symulacji nadruku poszczególnych kolorów na papierze Kraftliner:

kraftliner - symulacja druku CMYK oraz biały + CMYK

Przygotowując projekt do druku np. na kartonie Kraftliner warto zastosować w kolorystyce mocniejsze nasycenie niż w przypadku gdyby ten sam projekt był drukowany na standardowym białym kartonie lub wykorzystać możliwość druku także kolorem białym.

Można także drukować na papierach ozdobnych oraz ekologicznych samym białym kolorem, to także ma swój wyjątkowy urok.

Jedno jest pewne - efekt finalny w dużej mierze zależny jest od pomysłowości i kreatywności przygotowujących projekt grafików. Ale satysfakcja z wyjątkowego produktu może być duża.